ייעוץ ללקיחת הלוואות לעסק

מאמרים נוספים

איחוד הלוואות

איחוד הלוואות מאמר בנושא איחוד הלוואות …. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

להמשך קריאה »
ייעוץ למשכנתה חדשה

ייעוץ למשכנתה חדשה: לחסוך כסף כבר מהתשלום הראשון‏

רכישת נכס חדש תתבצע לרוב בעזרת משכנתה ואם מדובר בנכס ראשון אז רוב הקונים מרגישים שהם נכנסים לתחום שהם עוד לא נתקלו בו. ייעוץ למשכנתה חדשה עושה סדר בתהליך, מוביל אתכם לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות ומסתיים במשכנתה שמשאירה לכם יותר כסף בכיס. בואו רגע נבין למה כל כך חשוב להשקיע זמן בבחירת המשכנתה. ברגע שאתם רוכשים נכס אתם לוקחים על עצמכם התחייבות כלכלית שתלווה אתכם לאורך השנים הבאות. כמה שנים? לרוב בין עשרים לשלושים

להמשך קריאה »
דירה בהגרלה

קייס סטאדי – דירה בהנחה

תוכנית דירה בהנחה  החליפה את קודמתה, מחיר למשתכן כשגם כאן המטרה היא לאפשר ליותר אנשים לקנות את דירתם הראשונה. הנרשמים להגרלה יכולים לבחור את העיר או היישוב בו ירצו לקנות את ביתם ובמידה והם יזכו, הם יכולים לבחור את הדירה המועדפת עליהם מבחינת מספר החדרים, כיוון האוויר, קומה ונתונים נוספים. על פניו נשמע שתהליך רכישת דירה דרך דירה בהנחה פשוט מאד: בתחילה יש לבדוק את הזכאות להשתתפות בהגרלה, במידה ונמצאתם זכאים, להירשם למקום שתרצו לזכות

להמשך קריאה »
הגרלת דירה בהנחה הסתיימה – מה הצעד הבא

חדשות טובות לבעלי דירה ששוכרים דירה

חדשות טובות לבעלי דירה שמשכירים אותה ושוכרים דירה אחרת ב 1.6.23 נכנס לתוקף  תיקון לחוק שמאפשר לבעלי נכס יחיד (למגורים) המשכירים את הדירה שלהם ושו כרים דירה אחרת למגורים לקבל הטבה משמעותית בתשלום מס הכנסה על ההכנסות משכר דירה. השינוי בחוק מאפשר לבעלי דירה שמשכירים את הדירה שלהם ושוכרים דירה אחרת להתקזז בין תשלום השכירות שהם מקבלים לשכירות שהם משלמים ובכך להקטין משמעותית ההכנסה משכ"ד שעליה משולם מס ההכנסה.  זהו מהלך שמקל על בעלי נכס

להמשך קריאה »

המשכנתה של השכן טובה יותר. באמת?

הצורך שלנו להשוות בין מה שיש לנו ומה שיש לאחרים הוא טבעי. אנחנו עושים את זה לפעמים בכלל בלי להרגיש ולרוב כדי לוודא שאנחנו בסדר. שלא טעינו. שקיבלנו את הטוב ביותר. ההשוואה מתבצעת בכל כך הרבה תחומים וכמובן, גם במשכנתה שלנו. אנו משווים בין הריביות וההחזרים שלנו לבין השכנים והחברים שלנו. האם זה עוזר לנו? לא. האם המידע שאנו אוספים מסביב יהיה מדויק? ממש לא. במאמר זה לא נבדוק למה חשוב לנו להשוות בין משכנתאות

להמשך קריאה »
ריבית בנק ישראל

השפעת סגירת 100,000 שקלים על המשכנתא במסלולים השונים

בעקבות לקוחות שפנו אלי אני מפרסמת פה את התשובה לשאלה כיצד נכון להתנהל עם 100,000 שקלים ״פנויים״ שמיועדים לסגירת אחד ממסלולי המשכנתא. כל זאת על רקע העלייה הנוספת של הריבית (בפעם הרביעית בשנת 2022), עלייה שהובילה במקרה הנוכחי לתוספת של 330 שקלים בתשלום החודשי. בחודש אוגוסט 2022 עלתה הריבית שוב ומשקי בית רבים כבר מתחילים להרגיש את השינוי. מעבר לכך שהריבית העלתה את התשלומים החודשיים למשכנתא, ישנה גם אינפלציה שמובילה לעליית מחירים והופכת כל קנייה

להמשך קריאה »

מהמחשבה הראשונה על הקמת עסק חדש ועד לשלבים שונים בניהולו, יתכן ותצטרכו לקחת הלוואה. ייעוץ ללקיחת הלוואות לעסק לוקח אתכם צעד אחר צעד מהחישוב כמה כסף באמת נחוץ לכם, כמה נכון לכם להחזיר כל חודש, איתור הגורמים המלווים המתאימים ועד שתחתמו על ההלוואה הנכונה עבורכם.

לקיחת הלוואה לעסק יכולה להשפיע על התזרים החודשי, לעשות את ההבדל בין החלום לבין הגשמתו והיא מאפשרת לעסק לגדול. בתהליך הייעוץ נבין מה הצורך שלכם ונמצא את הפתרונות הנכונים עבורכם. כמו כן, נדאג להצגת התמונה העסקית בצורה הנדרשת לרבות הכנת תוכנית עסקית. בתהליך הייעוץ נלך יחדיו, צעד אחר צעד ותמיד יהיה לכם למי לפנות.  

מתי עסק צריך לקחת הלוואה?

במציאות שלנו, לא פעם העסק צריך הלוואה, בין אם הוא עוד לא נפתח ובין אם הוא כבר פעיל. ההלוואה מיועדת בראש ובראשונה לסייע לעסק להגיע מהמקום הנוכחי אל המקום הרצוי. ישנן מספר סיבות לגשת ולחפש אחר הלוואה:

לפני פתיחהמתי עסק צריך לקחת הלוואה - לפני פתיחה

עסקים רבים דורשים השקעה ראשונית. שיפוץ, רכישת מלאי, הקמת מערך פרסום דיגיטלי הן חלק מהסיבות לכך שיש צורך בהוצאת כסף לפני שאפשר לראות הכנסות. בנוסף לכך, במקרים רבים העסק מתחיל להתנהל בלי רווחים ובעל העסק (או בעלת העסק) צריך לדאוג להכנסות הביתה עד שהרווחים יגיעו. לרבים אין מספיק כסף בצד, אך אין זה אומר שהם חייבים לוותר על החלום להקים עסק ולכן הם פונים לחפש הלוואות לעסק.

היום ישנם מסלולי הלוואות רבים אשר מיועדים לעסקים לפני פתיחה. אם אתם יודעים כי ככל הנראה יהיה לכם צורך ללוות כסף להקמת העסק, כדאי ליצור קשר בהקדם כיוון שגם למועד הגשת הבקשה יש משמעות באישור ובתנאים שתקבלו.

לקראת מהלך גדילה משמעותימתי עסק צריך לקחת הלוואה - לקראת מהלך גדילה משמעותי

פעמים רבות העסק עובד בצורה תקינה, אך מגיע הרגע בו יש צורך בהשקעה לצורך גדילה. רכישת מכונה יקרה יכולה להיות דוגמה לכך כאשר ברור שיש צורך בשוק וכי המכונה יכולה לממן את עצמה ולהגדיל את הרווחים, אך יש צורך בהשקעה שכרגע אין בעסק.

במקרה זה יש לבחון את שלל הגופים אשר יכולים לספק הלוואה בתנאים מועדפים ולהגיש בקשה בצורה נכונה. לאופן הגשת הבקשה יש השפעה על אישור ההלוואה המבוקשת ולתנאים שיינתנו לעסק. אם יש לעסק תוכנית עסקית טובה, ישנו סיכוי גדול יותר לקבל הלוואה בתנאים מועדפים כמו גם הלוואה בערבות המדינה.

בקשיי תזריםמתי עסק צריך לקחת הלוואה - בקשיי תזרים

ניהול עסק דורש ביצוע פעולות רבות בו זמנית. על בעל העסק להביא עוד לקוחות, לדאוג לספק שירות או מוצר ולנהל את הכספים. ישנם מקרים רבים בהם העסק יכול, מבחינה תיאורטית, לגדול ולהביא עוד לקוחות אך בפועל אין לו את היכולת הכלכלית לעשות זאת. נוהג התשלומים בארץ, שוטף +, יכול להיות אחד הגורמים המשפיעים על כך.

גם במקרה זה ניתן לבחון הלוואות לעסקים שיוכלו לעזור להתגבר על קשיי התזרים כאשר ההמלצה שלי היא לבחון את הניהול הפיננסי של העסק באופן כללי. הלוואה יכולה להיות מקפצה עסקית ולהוביל לעתים אפילו להכפלת ושילוש ההכנסות בניהול נכון.

בתקופות מאתגרותמתי עסק צריך לקחת הלוואה - בתקופות מאתגרות

בשנת 2021 נראה כי כמעט ואין צורך לכתוב מהי תקופה מאתגרת. גם עסקים שעבדו עד לתחילת 2020 בצורה טובה, גדלו ולקוחותיהם היו מרוצים, קיבלו מהלומה. עסקים רבים נסגרו ועסקים רבים נזקקו להלוואות כדי להצליח לצלוח את התקופה עד שיעמדו על הרגליים.

תקופות מאתגרות יכולות להיות גם בעתות מלחמה (שלצערנו ידענו לא מעט כאלה בארצנו) וגם כשבעל העסק חווה בעיה אישית. בתקופה זו יכול להיות שנכון ליטול הלוואה במטרה להמשיך לקיים את העסק עד שהדברים יחזרו לסדרם.

שמירת ההון הקייםמתי עסק צריך לקחת הלוואה - שמירת ההון הקיים -

ניהול פיננסי לעסק דורש ראיה לטווח הארוך. לא מעט עסקים מצאו את עצמם כשהם לא זקוקים להלוואות ודאגו כל הזמן למימון פנימי. העסק התנהל מצוין, אך ברגע שהתחיל קושי, מכל סיבה שהיא, לעסק לא היה תזרים מזומנים יותר ואפשרויות מימון. באותו הרגע, כשהעסק הגיע למצב לא טוב, הגורמים הפיננסיים לא "התלהבו" לתת מימון. במקרים מסוימים התוצאה הייתה נטילת הלוואות יקרות ובמקרים אחרים סגירת עסק שמכל בחינה אחרת היה מצליח.

כשהעסק נמצא במקום טוב, כשהוא מרוויח ומשגשג, גופי ההלוואות נוטים לרצות לתת הלוואה בתנאים מצוינים. בראיה לטווח ארוך, הלוואה זו יכולה להיות משתלמת ולאפשר לעסק ליהנות מהון עתידי בדיוק בזמן הנחוץ. בין אם בעתיד ההון ישמש לגדילה ובין אם למימון, העסק יוכל להתנהל בשלווה כשהכסף שהוא שילם עליו לא היה יקר.  

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

מקורות עיקריים לגיוס הלוואות לעסק

הרעיון בלקיחת הלוואה לעסק הוא למנף את הכסף. בין אם מדובר לצורך הקמה ובין אם לצורך התמודדות עם סיטואציות שונות, הלוואה נכונה מסייעת להשגת המטרות העסקיות. ישנם גופים שונים אשר יכולים לעמוד לרשות העסק, כל אחד יכול להציע תנאים שונים וחשוב להכיר את כולם ומי הכי משתלם.

חברות אשראי – לרוב אחת ההלוואות היקרות

חברות האשראי מציעות ללקוחותיהן הלוואה דרך מסגרת האשראי. לעתים החברה כלל לא שואלת מה הצורך של ההלוואה אלא פשוט מציעה הצעה שלרוב תהיה יקרה מאד. פניה אל חברת האשראי יכולה להתבצע לפעמים בקליק, בלי ליצור קשר, ללא צורך בתוכנית עסקית והאישור יכול להיות מידי.

היתרון הגדול של ההלוואה הוא שהיא מרגישה "נוחה". רבים מרגישים אי נעימות לקחת הלוואה ורוצים לקבל את הכסף מהר ובלי הרבה שאלות. הנוחות הזו מגיעה במחיר של ריבית גבוהה ומספר תשלומים מועט. ההמלצה שלי היא להימנע ככל האפשר מהלוואה זו ובכל מקרה להתייעץ לפני פניה לחברת האשראי ולנסות את האפשרויות הבאות לפני כן.

חברות מימון חיצוניות לבנק

ישנם גופים חוץ בנקאיים אשר יכולים להציע לעסק הלוואות. חברות ביטוח, קרנות ובתי השקעות שאושרו לכך מטעם המדינה, הם חלק מהגופים שיכולים להיות לעזר. לעתים הגופים הללו יציעו תהליך פשוט יותר לנטילת הלוואה לעסק לעומת הבנק ולפעמים הדבר יתבטא בריביות גבוהות יותר ממנו.

כדאי לדעת כי למרות שבעבר כמעט תמיד חברות המימון החיצוניות ביקשו ריביות גבוהות, היום זה לא תמיד המצב ואין לשלול באופן אוטומטי את הפנייה אליהם. בתכנון נכון של ההלוואה (ובוודאי שלא ברגע האחרון) אפשר ליהנות מתנאים טובים ואפילו לצאת למשא ומתן. מקורות עיקריים לגיוס הלוואות לעסק

בנקים

הבנק יכול בהחלט להיות גורם טוב לפנות אליו לצורך הלוואה. רבים פונים לסניף המקומי לפני פתיחת עסק ומבקשים הלוואה אישית. הבעיה היא שפעמים רבות הבנק ירצה לראות תוכנית עסקית ויבקש  בטחונות וככל שאלו פחות "אטרקטיביים" כך התשלום בעבור ההלוואה יהיה גבוה יותר.

חשוב לדעת ישנה אפשרות לפנות לבנקים נוספים השונים מהבנק בו מנוהל החשבון האישי או העסקי ולקבל בו הלוואה או אשראי בנקאי. כמובן, יש לבדוק היטב את התנאים ולזכור לעשות משא ומתן לפני שסוגרים הצעה זו או אחרת. בתכנון נכון אפשר לקבל תנאים טובים ובוודאי שטובים הרבה יותר מאשר הלוואות מחברות האשראי או פרטיות שונות.

קרן בערבות המדינה

באופן כללי, הבנקים והגופים המלווים לא ששים לתת הלוואה לעסק. אנשים שכירים מכניסים משכורת כבר תקופה ורובם יהיו זכאים במקרה של פיטורים לתקופת אבטלה ופעמים רבות גם פיצויים, מה שיאפשר להם להמשיך לשלם את ההלוואה. במקרה של עסק, הגופים המלווים רואים קודם כל את הסכנות ובמיוחד בעסקים חדשים או כאלו שעוד לא הציגו רווחים של ממש. כאן נכנסת המדינה ומציעה לתת ערבות להלוואה והופכת אותה לכדאית עבור הבנקים שיודעים כי אם העסק לא ישלם, המדינה תשלם את ההלוואה.

עם זאת, ההלוואה לא ניתנת באופן אוטומטי ויש להגיש בקשה מסודרת ולעבור את ועדת האשראי. בדרך יש צורך להציג את התמונה הכללית של העסק, הסיבות לבקשת ההלוואה ותוכנית עסקית שמציגה גם את יכולת ההחזר. אני תמיד ממליצה ליצור קשר ולהתייעץ לפני היציאה לדרך כשהפגישה הראשונית נעשית ללא עלות וללא התחייבות.

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

קרנות פילנטרופיות

ישנן קרנות ללא מטרת רווח אשר מעניקות הלוואות לאנשים פרטיים ולעסקים. לעתים הקרנות מציעות הלוואות בתנאים מועדפים ולעתים ללא ריבית בכלל. כמובן, לא כל מי שרוצה לקבל את הכסף זכאי לכך ויש לבצע עבודת מחקר מקדימה כדי לאתר את הקרנות הנכונות ולפנות לכל אחת בצורה המתאימה ביותר.

הקרן הפילנטרופית מנוהלת בצורה מסודרת ומקצועית והיא יכולה לבקש מכם להציג את המצב הנוכחי של העסק (בהנחה ולא מדובר בעסק חדש) ותוכנית עסקית. הלוואה לעסק מאחת מהקרנות יכולה להיות משתלמת ביותר ולעתים היא גם הפתרון היחיד שיעמוד לרשותכם. בתהליך ייעוץ ללקיחת הלוואות נבחן אם האפשרות הזו פתוחה בפניכם וכיצד נכון לגשת לקרנות השונות.

הלוואה אישית

אפשרות אחרונה אשר עומדת לרשותכם היא הלוואה אישית. אתם יכולים להחליט ליטול הלוואה על חשבון הבית דרך פניה לבנק, לגופים חוץ בנקאיים ואחרים. אתם יכולים גם לפנות לקרובי משפחה וחברים כדי לקבל הלוואה בתנאים שתחליטו עליהם במשותף ואם יש ברשותכם נכס, תוכלו לבדוק אם ניתן לשנות את תנאי המשכנתא ויתכן שאתם יכולים לקבל סכום בתמורה לנכס שלכם.

פעמים רבות אנשים שעומדים לפתוח עסק מרגישים שהלוואה אישית היא האפשרות היחידה שעומדת לפניהם אך יש לבדוק זאת בקפידה. ההחלטה איזו הלוואה העסק ייקח משמעותית לניהול התקין שלו ויחד נוכל לבחון את כל האפשרויות שעומדות בפניכם ולבחור באחת הטובה ביותר.  

תהליך ייעוץ ללקיחת הלוואות לעסק

ייעוץ ללקיחת הלוואות לעסק עוזר לכם להבין מהו סכום הכסף הנחוץ לכם ואיך לקבל את סכום הכסף הנחוץ לכם ובתנאים הטובים ביותר. יחד נבחן את הצורך, האפשרויות שעומדות לפניכם ונצא לדרך במטרה להשיג את מה שאתם רוצים. התהליך מורכב ממספר שלבים ולאורך כל הדרך תיהנו מליווי מקצועי ומאפשרות לשאול כל שאלה.

החלטה על סכום ההלוואה הנדרש

הדבר הראשון שיש לעשות, הרבה לפני פניה לגורמים השונים, הוא להחליט מה הסכום שאתם צריכים. יכול להיות שנראה לכם כי כרגע אתם צריכים סכום מסוים, אך בעתיד תגלו שהיו הפתעות בדרך ותצטרכו לקחת הלוואה נוספת, שלרוב תהיה יקרה יותר. אתם לא רוצים להגיע לנקודה הזו בה אתם שמים "פלסטר" לכל צורך.

בשלב הראשון של הייעוץ נסתכל על התמונה המלאה של העסק, הקיים או זה שעומד להיבנות. נבין את המטרות, היעדים, היתרונות, החסרונות והיכולות של העסק. יכול להיות שאתם חושבים שאתם צריכים סכום מסוים מאד, אך בחינה מדוקדקת תגלה כי התוכנית העסקית שלכם לא תאפשר לכם לעמוד בהחזרים. לכן, חשוב להגדיר את המטרות והצרכים לפני שהולכים לגורמים פיננסיים שונים.

החלטה על התשלום החודשי

אתם צריכים לדעת כמה כסף אתם יכולים להחזיר בכל חודש ולא להסתדר עם מה שייתנו לכם. ההחלטה על התשלום צריכה להתקבל לאחר שהסתכלתם על התמונה המלאה של העסק, זו שכבר אפשר לראות וזו שמתבססת על התוכנית העסקית שלכם. חשוב שתבינו על מה אתם עומדים להוציא את הכסף ומאיפה ייכנס הכסף החדש.

רבים מגיעים למפגש הייעוץ ללקיחת ההלוואה לעסק כשהם רוצים לשלם כמה שפחות בכל חודש, אך זו לא תמיד הגישה הנכונה. השאיפה צריכה להיות תשלום שהעסק יוכל לעמוד בו. כזה שיאפשר לכם לתפקד באופן שוטף תקין, להכניס כסף לבית (בצורת משכורת או משיכה) ולגדול.

קביעת תקופת ההחזר

בהנחה שהעסק מתוכנן לעבוד לאורך שנים לא צריכה להיות בעיה עם משיכת תקופת ההחזר. עם זאת, לא תמיד נכון למשוך את התשלומים לאורך זמן. לפעמים כל שנדרש הוא הלוואה לעסק לטווח קצר וזאת בידיעה כי בקרוב העסק יבצע עסקה משמעותית שתאפשר לו להחזיר את התשלומים.

יש לבחון את כלל הגורמים המשפיעים ואת ההשלכות של תקופת ההחזר על העסק ועל תנאי ההלוואה. יחד נוכל לבדוק את היכולות הכלכליות ואת ההשפעה של תקופת ההחזר על התשלום החודשי.

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

איתור גורמי ההלוואה הנכונים לעסק

ישנם גורמים רבים אשר יכולים לספק הלוואות לעסקים ולא כל גורם זמין ומתאים לעסק. יש לאתר את כל הגורמים אשר יוכלו לעמוד לרשותכם, לבחון מהן האפשרויות שמציע כל גורם ולהחליט למי לפנות. חשוב לזכור כי מה שמתאים לעסק אחד לא בהכרח יתאים לעסק אחר ולכן יש לעשות שיעורי בית ולהגיע מוכנים לתהליך נטילת ההלוואה.

איתור של גורמי ההלוואה המתאימים יכול לחסוך לעסק אלפי שקלים וחשוב לא פחות, לאפשר לו להתנהל בצורה שמתאימה ליכולת שלו. כל פשרה עשויה להתבטא בהמשך הדרך בקושי לנהל את העסק. תהליך ייעוץ ללקיחת הלוואות לעסק

הגשת בקשות

כל גורם אשר מספק הלוואה לעסק מבקש לראות הוכחות שונות ולמלא טפסים משלו. הכנת הבקשה היא שלב חשוב וקריטי בקבלת הכספים כשפעמים רבות נדרשת הצגת תוכנית עסקית מלאה שמציגה את היכולות הכלכליות והתוכניות העתידיות של העסק.

הגשת הבקשה נשמעת כמו שלב בירוקרטי בלבד אך היא הרבה יותר מכך. יש לשים לב מהן הדרישות של הגורם המלווה ולפעול בדיוק על פי הציפיות במטרה להגדיל את סיכויי אישור ההלוואה בתנאים הטובים ביותר.

משא ומתן מול הגורמים המלווים

פעמים רבות העסק יקבל אישור להלוואה ממספר גורמים ועכשיו הוא יכול לבחור עם מי הוא רוצה לעבוד. זה הזמן לבצע משא ומתן בנוגע לתנאים ובכלל זה הריביות, תקופת ההחזר, עמלת פירעון ואפילו עמלת פתיחת תיק. בהנחה שההלוואה דחופה אך לא מדי, אפשר ליהנות מתנאים טובים עוד יותר מההצעה המקורית.

חשוב לדעת כי גם במקרים של הלוואה דחופה יש מה לעשות. פניה אל הבנק בו מנוהל החשבון העסקי בצורה מקצועית ועם תוכנית עבודה יכולה להעניק אשראי זמני שגם אם הוא יעלה כסף, הוא יכול להיות משתלם ולאפשר לעסק לקבל הלוואה שמתאימה לו. את כל זה נוכל לעשות יחדיו.

קבלת התשלום והחזר הכספים

ייעוץ ללקיחת הלוואות לעסק הוא תהליך שמתחיל ברגע שהעסק פונה עם שאלות בנוגע לאפשרויות העומדות מולו והוא מסתיים לרוב בחתימה על ההלוואה. לאחר מכן הכספים יועברו לחשבון העסק ומכאן והלאה זה הזמן שלכם להחזיר את הכסף מדי חודש, על פי התנאים שנקבעו.

תהליך הייעוץ כולל עבודה משותפת של אבחון הצרכים ועבודה שלי באיתור הגורמים המלווים הנכונים, הגשת בקשות ומשא ומתן. בסיום העבודה תוכלו להקים את העסק שחלמתם עליו או להמשיך לנהל את העסק הקיים על הצד הטוב ביותר.  

 

רוצים להתייעץ?
צרו קשר לפגישה ראשונית ללא עלות וללא כל התחייבות וקבלו יותר מהכסף שלכם: 052-5900403

 

שלכם, איריס שוסטר.


יצירת קשר איריס שוסטר

Scroll to Top
דילוג לתוכן