משכנתאות וקורונה – כיצד נכון להתנהל בתקופה של חוסר וודאות

מאמרים נוספים

איחוד הלוואות

איחוד הלוואות מאמר בנושא איחוד הלוואות …. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

להמשך קריאה »
ייעוץ למשכנתה חדשה

ייעוץ למשכנתה חדשה: לחסוך כסף כבר מהתשלום הראשון‏

רכישת נכס חדש תתבצע לרוב בעזרת משכנתה ואם מדובר בנכס ראשון אז רוב הקונים מרגישים שהם נכנסים לתחום שהם עוד לא נתקלו בו. ייעוץ למשכנתה חדשה עושה סדר בתהליך, מוביל אתכם לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות ומסתיים במשכנתה שמשאירה לכם יותר כסף בכיס. בואו רגע נבין למה כל כך חשוב להשקיע זמן בבחירת המשכנתה. ברגע שאתם רוכשים נכס אתם לוקחים על עצמכם התחייבות כלכלית שתלווה אתכם לאורך השנים הבאות. כמה שנים? לרוב בין עשרים לשלושים

להמשך קריאה »
דירה בהגרלה

קייס סטאדי – דירה בהנחה

תוכנית דירה בהנחה  החליפה את קודמתה, מחיר למשתכן כשגם כאן המטרה היא לאפשר ליותר אנשים לקנות את דירתם הראשונה. הנרשמים להגרלה יכולים לבחור את העיר או היישוב בו ירצו לקנות את ביתם ובמידה והם יזכו, הם יכולים לבחור את הדירה המועדפת עליהם מבחינת מספר החדרים, כיוון האוויר, קומה ונתונים נוספים. על פניו נשמע שתהליך רכישת דירה דרך דירה בהנחה פשוט מאד: בתחילה יש לבדוק את הזכאות להשתתפות בהגרלה, במידה ונמצאתם זכאים, להירשם למקום שתרצו לזכות

להמשך קריאה »
הגרלת דירה בהנחה הסתיימה – מה הצעד הבא

חדשות טובות לבעלי דירה ששוכרים דירה

חדשות טובות לבעלי דירה שמשכירים אותה ושוכרים דירה אחרת ב 1.6.23 נכנס לתוקף  תיקון לחוק שמאפשר לבעלי נכס יחיד (למגורים) המשכירים את הדירה שלהם ושו כרים דירה אחרת למגורים לקבל הטבה משמעותית בתשלום מס הכנסה על ההכנסות משכר דירה. השינוי בחוק מאפשר לבעלי דירה שמשכירים את הדירה שלהם ושוכרים דירה אחרת להתקזז בין תשלום השכירות שהם מקבלים לשכירות שהם משלמים ובכך להקטין משמעותית ההכנסה משכ"ד שעליה משולם מס ההכנסה.  זהו מהלך שמקל על בעלי נכס

להמשך קריאה »

המשכנתה של השכן טובה יותר. באמת?

הצורך שלנו להשוות בין מה שיש לנו ומה שיש לאחרים הוא טבעי. אנחנו עושים את זה לפעמים בכלל בלי להרגיש ולרוב כדי לוודא שאנחנו בסדר. שלא טעינו. שקיבלנו את הטוב ביותר. ההשוואה מתבצעת בכל כך הרבה תחומים וכמובן, גם במשכנתה שלנו. אנו משווים בין הריביות וההחזרים שלנו לבין השכנים והחברים שלנו. האם זה עוזר לנו? לא. האם המידע שאנו אוספים מסביב יהיה מדויק? ממש לא. במאמר זה לא נבדוק למה חשוב לנו להשוות בין משכנתאות

להמשך קריאה »
ריבית בנק ישראל

השפעת סגירת 100,000 שקלים על המשכנתא במסלולים השונים

בעקבות לקוחות שפנו אלי אני מפרסמת פה את התשובה לשאלה כיצד נכון להתנהל עם 100,000 שקלים ״פנויים״ שמיועדים לסגירת אחד ממסלולי המשכנתא. כל זאת על רקע העלייה הנוספת של הריבית (בפעם הרביעית בשנת 2022), עלייה שהובילה במקרה הנוכחי לתוספת של 330 שקלים בתשלום החודשי. בחודש אוגוסט 2022 עלתה הריבית שוב ומשקי בית רבים כבר מתחילים להרגיש את השינוי. מעבר לכך שהריבית העלתה את התשלומים החודשיים למשכנתא, ישנה גם אינפלציה שמובילה לעליית מחירים והופכת כל קנייה

להמשך קריאה »

הילדים יצאו לשהות בבית, רבים יצאו לחל"ת ובמשק יש יותר סימני שאלה ומתשובות של ממש. המצב הנוכחי משפיע על התחושות האישיות וגם על הכסף והמשכנתא שלנו. בכתבה זו ארכז שאלות שעלו בקרב לקוחותיי וברחבי הרשת ונוגעות לנטילת משכנתאות בתקופה של חוסר וודאות.

הקדמה לתקופה

לפני שאתחיל לענות על השאלות השונות בנוגע למשכנתאות, אציין כי מדובר בתקופה ייחודית, בארץ ובעולם. נכון להיום (15 במרץ 2020), משרדים רבים נסגרים וההוראה לבנקים היא לצמצם את מספר המבקרים לכך שלא ייכנסו לסניף מעל ל-10 לקוחות. בנוסף, ילדיהם של עובדי הבנקים גם כן נמצאים בבתים ומכאן, כוח האדם מצטמצם. אמנם בנקים רבים נותנים מענה טלפוני, אך לא תמיד הוא מספיק והמתכונת כולה מצומצמת.

תקופה זו מתאפיינת בחוסר וודאות והיא משפיעה על כל הארץ, מצפון ועד דרום. זוהי תקופה, שאני מקווה שתהיה קצרה, שלא הייתה דומה לה ולכן יש להבין כי ההתנהלות של הגורמים השונים תהיה שונה מכפי שאנחנו רגילים.

משכנתאות וקורונה – מענה לשאלות

כאן ריכזתי שאלות שעלו ושנוגעות לתקופה זו. אני מזמינה אתכם לפנות אלי בכל שאלה נוספת, בטלפון או במייל.

שאלה ראשונה – האם שווה לקנות עכשיו דירה להשקעה?

אין לכך תשובה חד משמעית וזאת כיוון שאי אפשר לדעת מה יהיה. כרגע, הריביות נמצאות במגמת עליה מה שפוגע בריוחיות ההשקעה יש לא מעט אנשים שיוצאים לחל"ת כך שקיימת אי ודאות בנושא מקומות העבודה, מה שאומר שאי אפשר לדעת אם לאנשים תהיה יכולת לשלם את שכר הדירה. אם יהיה קושי לשלם שכ"ד, הוא ייטה לרדת וההשקעה תהיה פחות משתלמת.

עם זאת, אלו אשר מצאו כבר דירה במחיר מציאה וכבר קיבלו אישור עקרוני, יכולים להמשיך בעסקה. ככל הנראה, זהו לא הזמן לבצע מהלכים חדשים, אך גם לא הזמן להפסיק מהלכים שכבר החלו.

שאלה שנייה – האם הריביות שכבר ניתנו ימשיכו להישמר?

כל מי שקיבל הצעה כתובה מהבנק ובה פירוט ריביות, יוכל לנצל אותן למשך 24 יום. נתון זה אינו שונה מבכל יום אחר. על הבנק לשמור את הזכות ואינו יכול לשנות את הצעתו "מהיום למחר". משמעות הדבר היא שיש לבצע את כל הפעולות הנדרשות, לרבות איסוף הטפסים והניירת ולמסור אותם עד לתאריך שנקבע בהצעת המחיר של הבנק.

עבור משכנתא לבניה – הריביות יהיו תקפות על החלק שנלקח. כלומר, אם נלקחת עכשיו חלק מהמשכנתא ובעוד חודש או חודשיים יילקח חלק נוסף, הריביות יכולות להיות שונות.

שאלה שלישית – האם מומלץ להקדים תשלומים לקבלן

התשובה לשאלה זו מורכבת מעט וכדי לדעת מה נכון לכל אחד יש להבין את היתרונות והחסרונות של הקדמת התשלום.

היתרון בהקדמת התשלומים – יש סיכוי לחסוך את עליית מדד תשומות הבניה ולקבל את הריביות של עכשיו. בחלק מהמסלולים זה יכול להיות רלוונטי וניתן לחסוך בצורה זו את העלויות הגבוהות אשר עלולות להגיע בהמשך.

החיסרון בהקדמת התשלומים – ישנם שני חסרונות בולטים להקדמת התשלומים. הראשון הוא הצורך לשלם כבר מעכשיו על משהו שיתקבל בעתיד. למשל, בפרויקטים הנבנים עכשיו שהכניסה אליהם צפויה רק בעוד שנה ויותר, מדובר על תשלומים לאורך זמן בלי להתגורר בבית. בנוסף, אם הקבלן יפשוט את הרגל תשלמו על משהו שיתעכב תקופה ארוכה (עד שימצא פיתרון).

לסיכום שאלה זו, במידה ומדובר על פרויקט גדול אשר נתמך על ידי בנק מלווה, יכולים להיות יתרונות להקדמה של התשלום בשל ניצול חיסכון העליות במדד תשומות הבניה. במקרה של בניה עצמית מומלץ בחום להיזהר מאד ולהימנע מתשלומים בשלב מוקדם.

שאלה רביעית – כיצד משפיע המיתון על המשכנתאות?

תקופות של אי וודאות משפיעות באופן ישיר על משכנתאות. נכון לעכשיו אפשר לראות שמדברים על הורדת ריבית בנק ישראל (ריבית הפריים). עם זאת, ישנו לחץ ופאניקה ולכן אנשים רבים מבקשים מהבנקים כסף (כולל דחייה של תשלומי משכנתאות קיימות). הדבר מוביל לעלייה של הריביות בבנקים.

כבר עכשיו אפשר לראות כי הבנקים העלו את הריביות ולכן יש לשקול לזרז ולקדים את ביצוע לקיחת המשכנתא.

שאלה חמישית – כיצד יש להתנהל בנוגע לבניה?

משכנתא לבניה נלקחת בחלקים. לכן, אלו שלקחו חלק מהמשכנתא יכולים לגלות כי על הנגלות הבאות הריביות יהיו גבוהות יותר. נכון לעכשיו ההמלצה היא לקחת סכום גדול ככל האפשר מהחלקים הקבועים של המשכנתא.

שוב, לא מומלץ להקדים תשלומים לקבלנים על פעולות שעוד לא בוצעו כדי שלא לקחת סיכון של נפילת הקבלן ואיבוד הכספים.

התנהלות חכמה בימים לחוצים

ימים לחוצים יכולים להשפיע עלינו ולגרום לנו לקחת החלטות שהן לא תמיד נכונות מבחינה כלכלית. דווקא עכשיו זה הזמן לבחון את המשכנתא, את העסקה הקרובה, לא להיות מושפעים מדעות שלא מבוססות על מספרים ובדיקה מעמיקה.

אלו אשר נמצאים בתהליך של לקיחת משכנתא וקיבלו הצעה צריכים לממש אותה עד לתאריך שמופיע על ההצעה שקיבלו. אלו אשר חושבים לצאת במהלך כלכלי חדש, יכולים להתייעץ ולבדוק האם המהלך הזה נכון ביותר עבורם.

אני נמצאת כאן (ועובדת) בכל שאלה ובקשה, בטלפון ובמייל.

שתהיה תקופה בטוחה ושתעבור מהר.

Scroll to Top
דילוג לתוכן