משכנתא לבניה – איך לתכנן נכון את הסכום הנדרש

מאמרים נוספים

איחוד הלוואות

איחוד הלוואות מאמר בנושא איחוד הלוואות …. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

להמשך קריאה »
ייעוץ למשכנתה חדשה

ייעוץ למשכנתה חדשה: לחסוך כסף כבר מהתשלום הראשון‏

רכישת נכס חדש תתבצע לרוב בעזרת משכנתה ואם מדובר בנכס ראשון אז רוב הקונים מרגישים שהם נכנסים לתחום שהם עוד לא נתקלו בו. ייעוץ למשכנתה חדשה עושה סדר בתהליך, מוביל אתכם לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות ומסתיים במשכנתה שמשאירה לכם יותר כסף בכיס. בואו רגע נבין למה כל כך חשוב להשקיע זמן בבחירת המשכנתה. ברגע שאתם רוכשים נכס אתם לוקחים על עצמכם התחייבות כלכלית שתלווה אתכם לאורך השנים הבאות. כמה שנים? לרוב בין עשרים לשלושים

להמשך קריאה »
דירה בהגרלה

קייס סטאדי – דירה בהנחה

תוכנית דירה בהנחה  החליפה את קודמתה, מחיר למשתכן כשגם כאן המטרה היא לאפשר ליותר אנשים לקנות את דירתם הראשונה. הנרשמים להגרלה יכולים לבחור את העיר או היישוב בו ירצו לקנות את ביתם ובמידה והם יזכו, הם יכולים לבחור את הדירה המועדפת עליהם מבחינת מספר החדרים, כיוון האוויר, קומה ונתונים נוספים. על פניו נשמע שתהליך רכישת דירה דרך דירה בהנחה פשוט מאד: בתחילה יש לבדוק את הזכאות להשתתפות בהגרלה, במידה ונמצאתם זכאים, להירשם למקום שתרצו לזכות

להמשך קריאה »
הגרלת דירה בהנחה הסתיימה – מה הצעד הבא

חדשות טובות לבעלי דירה ששוכרים דירה

חדשות טובות לבעלי דירה שמשכירים אותה ושוכרים דירה אחרת ב 1.6.23 נכנס לתוקף  תיקון לחוק שמאפשר לבעלי נכס יחיד (למגורים) המשכירים את הדירה שלהם ושו כרים דירה אחרת למגורים לקבל הטבה משמעותית בתשלום מס הכנסה על ההכנסות משכר דירה. השינוי בחוק מאפשר לבעלי דירה שמשכירים את הדירה שלהם ושוכרים דירה אחרת להתקזז בין תשלום השכירות שהם מקבלים לשכירות שהם משלמים ובכך להקטין משמעותית ההכנסה משכ"ד שעליה משולם מס ההכנסה.  זהו מהלך שמקל על בעלי נכס

להמשך קריאה »

המשכנתה של השכן טובה יותר. באמת?

הצורך שלנו להשוות בין מה שיש לנו ומה שיש לאחרים הוא טבעי. אנחנו עושים את זה לפעמים בכלל בלי להרגיש ולרוב כדי לוודא שאנחנו בסדר. שלא טעינו. שקיבלנו את הטוב ביותר. ההשוואה מתבצעת בכל כך הרבה תחומים וכמובן, גם במשכנתה שלנו. אנו משווים בין הריביות וההחזרים שלנו לבין השכנים והחברים שלנו. האם זה עוזר לנו? לא. האם המידע שאנו אוספים מסביב יהיה מדויק? ממש לא. במאמר זה לא נבדוק למה חשוב לנו להשוות בין משכנתאות

להמשך קריאה »
ריבית בנק ישראל

השפעת סגירת 100,000 שקלים על המשכנתא במסלולים השונים

בעקבות לקוחות שפנו אלי אני מפרסמת פה את התשובה לשאלה כיצד נכון להתנהל עם 100,000 שקלים ״פנויים״ שמיועדים לסגירת אחד ממסלולי המשכנתא. כל זאת על רקע העלייה הנוספת של הריבית (בפעם הרביעית בשנת 2022), עלייה שהובילה במקרה הנוכחי לתוספת של 330 שקלים בתשלום החודשי. בחודש אוגוסט 2022 עלתה הריבית שוב ומשקי בית רבים כבר מתחילים להרגיש את השינוי. מעבר לכך שהריבית העלתה את התשלומים החודשיים למשכנתא, ישנה גם אינפלציה שמובילה לעליית מחירים והופכת כל קנייה

להמשך קריאה »

בניית בית ולקיחת משכנתא לבניה היא אחת מהפעולות הכלכליות המשמעותיות ביותר בחיי המשפחה. במקרה של רכישת נכס קיים או דירה  מקבלן המחיר ידוע מראש. בהתאם למחיר אפשר לבצע תכנון כלכלי ולפנות אל הבנק (או גורם חיצוני אחר) לצורך קבלת משכנתא.

במקרה של בניה, התהליך הוא שונה ומשפחות רבות מוצאות עצמן מבינות באמצע התהליך שהן לא תכננו נכון את הפן הכלכלי.

נקודת ההנחה המוטעית שעלולה להכשיל אותך

באופן כללי, אפשר להגיד שהבנק יעניק תנאי משכנתא טובים יותר עבור סכום נמוך. ככל שהסכום המבוקש הוא גבוה יותר כך ישנה נטייה לקבל תנאים פחות טובים. סכום זה הוא כמובן לא עומד בפני עצמו אלא יש לבחון גם את ההערכה של הנכס וגם להתחשב בסכום הראשוני שיש למשפחה. ככל שההון העצמי גבוה יותר (באחוזים) כך הבנק משקיע פחות כסף בנכס, מסכן את עצמו פחות ולכן התנאים יכולים להיות טובים יותר.

כיוון שהנתונים מצביעים על כך שהתנאים טובים יותר באחוז מימון נמוך, משפחות רבות מבקשות סכום נמוך עבור המשכנתא שלהן. בדיקת הסיבה לכך מעלה שתי נקודות מעניינות אשר קשורות זו בזו:

  1. רוב המשפחות מעריכות כי סכום הבניה שיידרש להם נמוך מכפי שקורה בפועל (92% מכלל הבונים)
  2. רוב המשפחות משוכנעות שאם הבנק נתן משכנתא בסכום מסוים, אפשר יהיה להשלים לסכום הנדרש "במקרה שיהיה צורך".

הבעיות שצצות "במקרה הצורך"

רגע לפני שנבין מהי הבעיה בבקשה של הגדלת סכום המשכנתא לאחר קבלת האישור לסכום נמוך יותר, חשוב להבין מהו "מקרה הצורך":

ישנם מספר גורמים אשר מעורבים בתהליך הבניה. ראשית, יש את הרצון של המשפחה. זו מגיעה אל האדריכל עם בקשות שונות. חלק יבקשו מספר מסוים של חדרים, חלק ירצו גודל מסוים של בית, חלק ירצו בית שטוח ולמעשה, כל בית מתוכנן באופן אישי לפי חיי המשפחה והדרך בה היא רוצה לראות את חייה בעתיד.

התפקיד של המתכנן (או המתכננת כמובן) הוא לקחת את הבקשות השונות, להתחשב במגבלות ולהפוך את החלום לתכנון. לאחר שאושרו התוכניות, נכנס הקבלן לתמונה ואיתו שלל אנשי מקצוע. לפעמים ברור מראש מי ייקח חלק בתהליך אך כמעט בכל פרויקט ישנם את בעלי המקצוע שלא חשבו עליהם מראש או עבודה שמתגלה כגדולה יותר ממה שתוכננה בפועל.

כמעט בכל פרויקט בניה ישנן "הפתעות" ואלו יכולות להגיע ל 10%-30% מהסכום הבניה המתוכנן. מספר זה נראה עצום והוא אכן כזה. תכנון שאינו מתחשב בפן הכלכלי, יכול לעלות הרבה מאד כסף. לפעמים מדובר בפעולות "גדולות" שגרמו לחריגה, כמו במקרים בהם התגלו סלעים שיש לחצוב אותם כדי להניח את היסודות. לפעמים מדובר בפעולות "קטנות" כמו שינויים של הרגע האחרון כמו הוספת נקודת חשמל, הזזת הכיור ואחרות.

כל הפעולות הללו יעלו הרבה מאד כסף ואם סכום הבניה המבוקש מראש לא מתאים לבניה, עלול לקרות מצב בו הבניה מתעכבת, אינה נגמרת או הופכת ליקרה מאד.

הבנק מאשר את המסגרת הכללית

נקודת ההנחה שאם הבנק יסכים לאשר לנו עכשיו סכום מסוים, הוא יסכים לעשות זאת גם בעתיד, היא נקודת הנחה מוטעית אשר יכולה לפגוע בך קשות. לקוח אשר ביקש מהבנק סכום נמוך מזה שיצטרך בפועל, עלול לפגוע בעצמו.

הבנק מאשר את המסגרת הכללית ואין כל חובה להשתמש בה. לכן, עדיף תמיד שלא ללכת על הסכום המינימלי אלא להעריך נכון את הבניה ולהוסיף לסכום הבקשה לפחות עוד 10%. בדרך זו, תהיה לך אפשרות לשחרר את הכסף על פי הצורך.

מה קורה ברגע שיש לך סכום נמוך מהנדרש לך?

כפי שנכתב, הסיבה לבקש סכום נמוך מהנדרש, תהיה לרוב לצורך השגת תנאים טובים יותר עבור המשכנתא. מכאן אפשר להבין כי באמת אין כל סיבה לבקש סכום שאינו הגיוני (למשל פי 2 מהסכום שתוכנן לצורך בניית הבית). ההשלכות של סכום משכנתא נמוך מסכום הבניה יכולות להיות:

  1. הבנק לא יאשר לך סכום נוסף – במידה והבנק (או כל גורם אחר) יחליט שלא להעלות את סכום המשכנתא יהיה עלייך לבחור בין מפרט נמוך להמשך הבניה (אם הדבר אפשרי), יתכן ולא תהיה לך אפשרות לסיים את כל הבניה ואפשרות שתעמוד לרשותך היא נטילת הלוואה וזו תהיה יקרה ובתנאים הרבה פחות טובים מאלו שתכננת עליהם.
  2. הבנק יאשר סכום נוסף אך בתנאים פחות טובים – לאחר שהבנק כבר אישר לך משכנתא, יהיה לך קשה לפנות אל גורם נוסף כי כמעט בלתי אפשרי לקבל משכנתא לבניה שנמצאת באמצע התהליך. לכן, התנאים עלולים להיות שונים מאלו שנקבעו בתחילה והעלות של הפרויקט עלול להתייקר באחוזים רבים, מה שיתבטא בעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

חשוב להבין כי עד שלא יהיה לך טופס 4 לא תהיה לך אפשרות להחליף את הבנק ולבצע הליך של מחזור משכנתא. לכן, עלייך להביא בחשבון את כל ההוצאות, כולל כל ההוצאות החריגות אשר יכולות להיות במהלך הבניה.

כמה החלום יעלה לך מדי חודש

הגישה הנכונה להסתכל על תהליך הבניה היא לחשב כמה כסף יש לך מדי חודש כדי להשים את החלום שלך. כלומר, על החלק הכלכלי אפשר להסתכל משני כיוונים: כיוון אחד הוא להתחיל לתכנן ואז לבדוק כמה עולה התכנון. כיוון זה יוביל לא פעם לתוצאה הרצויה מבחינת המבנה אבל פעמים רבות לא יהיה תואם לחיים הכלכליים שנכונים לך.

כיוון שני להסתכל על התהליך הוא לבחון כמה כסף מדי חודש המשפחה רוצה לשלם על הבית. בהתאם לסכום זה ולסכום הכסף הקיים (חסכונות, קופות שנפתחות, סיוע מהמשפחה ועוד) אפשר לבצע התאמה של המשכנתא ולגזור מכך את הסכום המיועד לבניית הבית.

הכיוון השני, הוא הנכון יותר להסתכל על תהליך תכנון סכום המשכנתא. הוא מאפשר למשפחה לדעת מראש כמה כסף עומד להיות לה עבור הבניה, לתכנן את הבית בהתאם לחיים הכלכליים שהמשפחה רוצה לחיות ובהתאם לפנות אל הבנק ולקבל אישור לסכום הנדרש.

פניה לבקשת הסכום שנדרש לך לבניה

בתהליך של ייעוץ משכנתא נברר בשלב הראשון כיצד חשוב לך לראות את החיים הכלכליים שלך. האדריכל, הבנק, הקבלן… כולם יכולים להציע לך הצעות, אך בסופו של דבר יהיה עלייך לחיות עם ההשלכות הכלכליות של הבניה. כל חריגה בתקציב החודשי שלך, כל מה שיעמיס עלייך, יגרום בסופו של דבר למתחים ופגיעה בחיי היום יום שלך.

לכן, בשלב הראשון יש לבדוק מהו ההחזר שבאפשרותך להחזיר מדי חודש. לאחר מכן אפשר לצאת לדרך עם השגת אישור עקרוני ראשוני. האישור יאפשר לך לדעת מהי המסגרת ואפשר להוציא אותו מדי תקופה וזאת כדי להבטיח שאכן תהיה לך אפשרות לבקש את הסכום הנדרש בעת הצורך. כדאי לזכור כי הבנק אשר ייתן לך אישור עקרוני לא בהכרח יהיה הבנק הנכון לקחת ממנו משכנתא.

לאחר היציאה לדרך וכשעלייך לבקש כסף מהגורם המלווה, יתבצע משא ומתן מול הבנקים ובחירה במשכנתא המתאימה ביותר לצרכייך ולאופי חייך (מבחינת שינויים צפויים, תקופת התשלומים ועוד גורמים רבים נוספים.

לאורך כל הדרך אפשר להתייעץ ולבדוק יחדיו כיצד לצאת לדרך הבטוחה ביותר מבחינה כלכלית. להתייעצות ולפגישה ראשונית ללא כל עלות,
זה הזמן ליצור קשר: 052-5900403.

Scroll to Top
דילוג לתוכן