מה תהיה ההשפעה של עליית הריבית על המשכנתא?

מאמרים נוספים

איחוד הלוואות

איחוד הלוואות מאמר בנושא איחוד הלוואות …. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

להמשך קריאה »
ייעוץ למשכנתה חדשה

ייעוץ למשכנתה חדשה: לחסוך כסף כבר מהתשלום הראשון‏

רכישת נכס חדש תתבצע לרוב בעזרת משכנתה ואם מדובר בנכס ראשון אז רוב הקונים מרגישים שהם נכנסים לתחום שהם עוד לא נתקלו בו. ייעוץ למשכנתה חדשה עושה סדר בתהליך, מוביל אתכם לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות ומסתיים במשכנתה שמשאירה לכם יותר כסף בכיס. בואו רגע נבין למה כל כך חשוב להשקיע זמן בבחירת המשכנתה. ברגע שאתם רוכשים נכס אתם לוקחים על עצמכם התחייבות כלכלית שתלווה אתכם לאורך השנים הבאות. כמה שנים? לרוב בין עשרים לשלושים

להמשך קריאה »
דירה בהגרלה

קייס סטאדי – דירה בהנחה

תוכנית דירה בהנחה  החליפה את קודמתה, מחיר למשתכן כשגם כאן המטרה היא לאפשר ליותר אנשים לקנות את דירתם הראשונה. הנרשמים להגרלה יכולים לבחור את העיר או היישוב בו ירצו לקנות את ביתם ובמידה והם יזכו, הם יכולים לבחור את הדירה המועדפת עליהם מבחינת מספר החדרים, כיוון האוויר, קומה ונתונים נוספים. על פניו נשמע שתהליך רכישת דירה דרך דירה בהנחה פשוט מאד: בתחילה יש לבדוק את הזכאות להשתתפות בהגרלה, במידה ונמצאתם זכאים, להירשם למקום שתרצו לזכות

להמשך קריאה »
הגרלת דירה בהנחה הסתיימה – מה הצעד הבא

חדשות טובות לבעלי דירה ששוכרים דירה

חדשות טובות לבעלי דירה שמשכירים אותה ושוכרים דירה אחרת ב 1.6.23 נכנס לתוקף  תיקון לחוק שמאפשר לבעלי נכס יחיד (למגורים) המשכירים את הדירה שלהם ושו כרים דירה אחרת למגורים לקבל הטבה משמעותית בתשלום מס הכנסה על ההכנסות משכר דירה. השינוי בחוק מאפשר לבעלי דירה שמשכירים את הדירה שלהם ושוכרים דירה אחרת להתקזז בין תשלום השכירות שהם מקבלים לשכירות שהם משלמים ובכך להקטין משמעותית ההכנסה משכ"ד שעליה משולם מס ההכנסה.  זהו מהלך שמקל על בעלי נכס

להמשך קריאה »

המשכנתה של השכן טובה יותר. באמת?

הצורך שלנו להשוות בין מה שיש לנו ומה שיש לאחרים הוא טבעי. אנחנו עושים את זה לפעמים בכלל בלי להרגיש ולרוב כדי לוודא שאנחנו בסדר. שלא טעינו. שקיבלנו את הטוב ביותר. ההשוואה מתבצעת בכל כך הרבה תחומים וכמובן, גם במשכנתה שלנו. אנו משווים בין הריביות וההחזרים שלנו לבין השכנים והחברים שלנו. האם זה עוזר לנו? לא. האם המידע שאנו אוספים מסביב יהיה מדויק? ממש לא. במאמר זה לא נבדוק למה חשוב לנו להשוות בין משכנתאות

להמשך קריאה »
ריבית בנק ישראל

השפעת סגירת 100,000 שקלים על המשכנתא במסלולים השונים

בעקבות לקוחות שפנו אלי אני מפרסמת פה את התשובה לשאלה כיצד נכון להתנהל עם 100,000 שקלים ״פנויים״ שמיועדים לסגירת אחד ממסלולי המשכנתא. כל זאת על רקע העלייה הנוספת של הריבית (בפעם הרביעית בשנת 2022), עלייה שהובילה במקרה הנוכחי לתוספת של 330 שקלים בתשלום החודשי. בחודש אוגוסט 2022 עלתה הריבית שוב ומשקי בית רבים כבר מתחילים להרגיש את השינוי. מעבר לכך שהריבית העלתה את התשלומים החודשיים למשכנתא, ישנה גם אינפלציה שמובילה לעליית מחירים והופכת כל קנייה

להמשך קריאה »

אחת השאלות שעולות לאחרונה בפורומים רבים וגם בפניה ישירה אלי היא "מה תהיה ההשפעה של עליית הריבית על המשכנתא?"

נגיד בנק ישראל העלה את הריבית שלוש פעמים מאז חודש אפריל כשהעלייה מתבטאת (בינתיים) ב-1.15%. בריאיון עם אחד מנציגי בנק ישראל דובר על כך שצפויות להיות עוד העלאות וכנראה שנגיע לעלייה של עוד 1% (ויתכן שיותר, בהתאם לעלייה של מדד המחירים לצרכן ולאינפלציה).

עליית הריבית על המשכנתא

עליית ריבית בנק ישראל משפיעה על גובה ריבית המשכנתא

עליית ריבית בנק ישראל יכולה להשפיע על גובה ריבית המשכנתא, גם במשכנתאות קיימת, כשהדבר תלוי במסלולים. אם ישנם מסלולים אשר מושפעים מעליית הריבית – השפעה זו תוביל לעלייה בתשלום החודשי וגם לעלות הכוללת של המשכנתא, כלומר בחישוב לאורך כל שנות ההחזר.

את המשכנתא ניתן לחלק למסלולים שונים כשאלו נחלקים לשלושה עיקריים: פריים, ריבית משתנה, ריבית קבועה. כל מסלול יושפע באופן שונה מעליית הריבית.

מסלול פריים

במסלול פריים ההשפעה של עליית הריבית היא מיידית. המשמעות היא שבכל פעם שמתבצעת עלייה בריבית, התשלום הקרוב עולה וכך גם כל אלה שאחריו. עלייה בתשלום מתבטאת במשכנתא חדשה ובמשכנתא קיימת וזאת בחלק של מסלול הפריים בלבד.

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

מסלול עם ריבית משתנה

במסלול זה הריבית יכולה להשתנות כל תקופה כשזו יכולה להיות אחת לשנה, שנתיים, חמש, שבע וכו'. במסלול זה השפעת עליית הריבית עקיפה. כשבנק ישראל מעלה את הריבית הדבר משפיע על עלות גיוס הכספים של הבנקים ועל גורמים אחרים שיכולים להשפיע בסופו של דבר על הריביות ולכן הבנקים יעלו את הריביות בכל המסלולים.

במסלול זה הריבית משתנה כל תקופה בהתאם למה שנקבע במעמד החתימה על התמהיל (לדוגמה, אם הריבית משתנה אחת לחמש שנים, היא תישאר קבועה לאורך כל אותן חמש שנים ורק לאחר מכן נראה שינוי). בסיום התקופה הריבית משתנה בהתאם לגובה הריביות וזאת לתקופת השינוי הבאה.

השינוי לא יורגש באופן מידי והכספים שנלקחו במהלך התקופה (למשל חמש שנים) יוחזרו באותה הריבית כפי שנקבע בתחילת הדרך. הריבית תשתנה רק בסיום התקופה שנקבעה וזאת בהתאם לריבית החדשה. אם נשאר עוד זמן רב במסלול, לא תהיה השפעה בקרוב, אך במסלול שמסתיים בקרוב תהיה השפעה ברגע שהוא יפתח שוב (למשל אם תקופת חמש השנים מסתיימת בעוד חודש).

כספים שעוד לא נלקחו ייהנו משמירה על גובה הריבית עד לפקיעת תוקף האישור הסופי. לאחר מכן גובה הריבית תיקבע בהתאם לריביות במשק אשר עלו ועשויים לעלות שוב בחודשים הקרובים. מכאן אפשר להבין כי שינוי הריבית משפיע על משכנתא שנלקחת בחלקים כמו במקרה של משכנתא לבנייה או דירה חדשה מקבלן ודירה בהנחה. יש להביא בחשבון את גובה הריבית על כספים שעוד לא נלקחו וניתן להעריך שזו תהיה גבוהה יותר מהריבית הנוכחית.

מסלול עם ריבית קבועה

כאן התשובה כיצד תשפיע עליית הריבית על המשכנתא פשוטה יותר. במסלול זה הריבית קבועה ולכן עליית הריבית משפיעה רק על כספים שעוד לא נלקחו, כמו במשכנתא לבנייה או ברכישה "על הנייר" מהקבלן.

השפעת עליית התשלום החודשי

הדרך לדעת מהי ההשפעה של עליית הריבית על תשלומי המשכנתא

כולנו רוצים לחיות בוודאות גדולה ככל האפשר לעליית הריביות עלולה לערער אם הביטחון שלנו, גם אם כבר לקחנו משכנתא וגם אם אנחנו מתכננים לקחת חדשה. כדי לראות את התמונה המלאה ולהבין כמה עולה עליית הריבית בפועל יש לבצע את הפעולות הבאות:

  1. יש להיכנס לאתר הבנק בו מתנהלת המשכנתא ולהוציא פירוט יתרות משכנתא עדכניות. כל אחד יכול לעשות זאת עבור המשכנתא שלו בכל רגע ולראות את התמונה המלאה.
  2. לבחון את הסכומים אשר משולמים במסלול הפריים וכך לדעת אילו סכומים עשויים לעלות או מהו אחוז ההחזר שעשוי להיות מושפע מהעלייה בריבית.
  3. לבחון את הכספים אשר נותרו במסלולים המשתנים אשר תאריך השינוי שלהם מתקרב. זאת כדי להעריך מהו האחוז שיושפע מעליית הריביות.
  4. בחינה כמה זמן נשאר לתשלום מכל מסלול ומהו תאריך סיום כל חלק.
  5. להסתכל על הטבלאות המצורפות כדי לראות את תוספת התשלום בהתאם לעלייה שכבר בוצעה ומה תהיה התוספת אם וכאשר תהיה עליית ריבית בהמשך השנה.

 

השפעת עליית התשלום החודשי עבור כל 100,000 ₪ משכנתא

בטבלה הבאה אפשר לראות את תוספת התשלום החודשי בעבור כל 100,000 ₪ משכנתא שנשארה:

 

נכון להיום

לאחר תוספת של 1.15%
מתחילת שנת 2022

 

תוספת לתשלום החודשי

אם הריבית תעלה  בעוד 1%

(סה"כ עלייה של 2.15% מתחילת השנה)

 

 

תוספת לתשלום החודשי מתחילת השנה

49-60 ₪ 95-115 ₪

הטבלה מתייחסת לכל 100,000 ₪ שנותר לתשלום המשכנתא. לדוגמה, אם נותרו לכם 250,000 ₪ לתשלום למשך 10 שנים, התוספת החודשית הנוכחית תעמוד על 75 ₪ וברגע שהריבית תעלה שוב, התוספת תעמוד על 112 ₪.

 

לעלייה בריבית יש השפעה גם על סך התשלום למשכנתא כשאותו אפשר לראות בטבלה הבאה:

 

יתרת תקופת תשלום בשנים נכון להיום

לאחר תוספת של 1.15% מתחילת שנת 2022

 

 

התוספת לעלות המשכנתא מתחילת השנה

מה יקרה אם הריבית תעלה  בעוד 1%

(עלייה של 2.15% מתחילת השנה)

 

התוספת לעלות המשכנתא מתחילת השנה

5 3000 ₪ +/- 5700 ₪ +/-
10 6200 ₪ +/- 11700 ₪ +/-
15 9500 ₪ +/- 18200 ₪ +/-
20 13000 ₪ +/- 25000 ₪ +/-
25 16800 ₪ +/- 32400 ₪ +/-

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

לעתים העלייה בתשלום החודשי לא נראית גדולה מאד אך בהצטברות לאורך השנים היא יכולה להיות משמעותית. כמובן, מעבר לעלייה בתשלום המשכנתא אנו רואים עליות מחירים (גז, אוכל ועוד) וכשכל אלו מצטברים ההוצאה החודשית גבוהה הרבה מעבר למצופה.

תשלום המשכנתא

מה אפשר לעשות עם התשלום החודשי הגבוה?

תשלום המשכנתא הוא לא היחיד שעולה בתקופה זו ולכן אם אתם רואים שהתשלום גבוה מדי או מבינים שהגיע הזמן לבחון את המשכנתא, זה הזמן להיפגש. יחד נוכל לבחון את האפשרויות העומדות לרשותכם, ליצור יעדים לתשלום חודשי ותשלום מלא, לבחון את ההזדמנויות הקיימות ואם הדבר נכון לבצע מחזור משכנתא.

רוצים להתייעץ?
צרו קשר לפגישה ראשונית ללא עלות וללא כל התחייבות וקבלו יותר מהכסף שלכם: 052-5900403

 

שלכם, איריס שוסטר.


יצירת קשר איריס שוסטר

 

 

Scroll to Top
דילוג לתוכן