קייס סטאדי – דירה בהנחה

מאמרים נוספים

איחוד הלוואות

איחוד הלוואות מאמר בנושא איחוד הלוואות …. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

להמשך קריאה »
ייעוץ למשכנתה חדשה

ייעוץ למשכנתה חדשה: לחסוך כסף כבר מהתשלום הראשון‏

רכישת נכס חדש תתבצע לרוב בעזרת משכנתה ואם מדובר בנכס ראשון אז רוב הקונים מרגישים שהם נכנסים לתחום שהם עוד לא נתקלו בו. ייעוץ למשכנתה חדשה עושה סדר בתהליך, מוביל אתכם לקבל את ההחלטות הכלכליות הנכונות ומסתיים במשכנתה שמשאירה לכם יותר כסף בכיס. בואו רגע נבין למה כל כך חשוב להשקיע זמן בבחירת המשכנתה. ברגע שאתם רוכשים נכס אתם לוקחים על עצמכם התחייבות כלכלית שתלווה אתכם לאורך השנים הבאות. כמה שנים? לרוב בין עשרים לשלושים

להמשך קריאה »
הגרלת דירה בהנחה הסתיימה – מה הצעד הבא

חדשות טובות לבעלי דירה ששוכרים דירה

חדשות טובות לבעלי דירה שמשכירים אותה ושוכרים דירה אחרת ב 1.6.23 נכנס לתוקף  תיקון לחוק שמאפשר לבעלי נכס יחיד (למגורים) המשכירים את הדירה שלהם ושו כרים דירה אחרת למגורים לקבל הטבה משמעותית בתשלום מס הכנסה על ההכנסות משכר דירה. השינוי בחוק מאפשר לבעלי דירה שמשכירים את הדירה שלהם ושוכרים דירה אחרת להתקזז בין תשלום השכירות שהם מקבלים לשכירות שהם משלמים ובכך להקטין משמעותית ההכנסה משכ"ד שעליה משולם מס ההכנסה.  זהו מהלך שמקל על בעלי נכס

להמשך קריאה »

המשכנתה של השכן טובה יותר. באמת?

הצורך שלנו להשוות בין מה שיש לנו ומה שיש לאחרים הוא טבעי. אנחנו עושים את זה לפעמים בכלל בלי להרגיש ולרוב כדי לוודא שאנחנו בסדר. שלא טעינו. שקיבלנו את הטוב ביותר. ההשוואה מתבצעת בכל כך הרבה תחומים וכמובן, גם במשכנתה שלנו. אנו משווים בין הריביות וההחזרים שלנו לבין השכנים והחברים שלנו. האם זה עוזר לנו? לא. האם המידע שאנו אוספים מסביב יהיה מדויק? ממש לא. במאמר זה לא נבדוק למה חשוב לנו להשוות בין משכנתאות

להמשך קריאה »
ריבית בנק ישראל

השפעת סגירת 100,000 שקלים על המשכנתא במסלולים השונים

בעקבות לקוחות שפנו אלי אני מפרסמת פה את התשובה לשאלה כיצד נכון להתנהל עם 100,000 שקלים ״פנויים״ שמיועדים לסגירת אחד ממסלולי המשכנתא. כל זאת על רקע העלייה הנוספת של הריבית (בפעם הרביעית בשנת 2022), עלייה שהובילה במקרה הנוכחי לתוספת של 330 שקלים בתשלום החודשי. בחודש אוגוסט 2022 עלתה הריבית שוב ומשקי בית רבים כבר מתחילים להרגיש את השינוי. מעבר לכך שהריבית העלתה את התשלומים החודשיים למשכנתא, ישנה גם אינפלציה שמובילה לעליית מחירים והופכת כל קנייה

להמשך קריאה »
ריבית על משכנתא

מה תהיה ההשפעה של עליית הריבית על המשכנתא?

אחת השאלות שעולות לאחרונה בפורומים רבים וגם בפניה ישירה אלי היא "מה תהיה ההשפעה של עליית הריבית על המשכנתא?" נגיד בנק ישראל העלה את הריבית שלוש פעמים מאז חודש אפריל כשהעלייה מתבטאת (בינתיים) ב-1.15%. בריאיון עם אחד מנציגי בנק ישראל דובר על כך שצפויות להיות עוד העלאות וכנראה שנגיע לעלייה של עוד 1% (ויתכן שיותר, בהתאם לעלייה של מדד המחירים לצרכן ולאינפלציה). עליית ריבית בנק ישראל משפיעה על גובה ריבית המשכנתא עליית ריבית בנק ישראל

להמשך קריאה »

תוכנית דירה בהנחה  החליפה את קודמתה, מחיר למשתכן כשגם כאן המטרה היא לאפשר ליותר אנשים לקנות את דירתם הראשונה. הנרשמים להגרלה יכולים לבחור את העיר או היישוב בו ירצו לקנות את ביתם ובמידה והם יזכו, הם יכולים לבחור את הדירה המועדפת עליהם מבחינת מספר החדרים, כיוון האוויר, קומה ונתונים נוספים.

על פניו נשמע שתהליך רכישת דירה דרך דירה בהנחה פשוט מאד: בתחילה יש לבדוק את הזכאות להשתתפות בהגרלה, במידה ונמצאתם זכאים, להירשם למקום שתרצו לזכות בו ואם זכיתם, זה הזמן לבחור את הדירה הכי מתאימה לכם. אמרנו פשוט? בואו נחזור אחורה. כמו כל רכישת נכס, גם כאן אתם עומדים לפני אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות של חייכם וזו תשפיע על אספקטים רבים יותר מכפי שתוכלו לדמיין.

מחיר למשתכן ‏

התוכנית מציעה הזדמנות יוצאת דופן עבור ישראלים רבים וזאת בתנאי שמביאים בחשבון את כל המרכיבים האישיים והיכולות הכלכליות. הקייס סטאדי הנוכחי עוקב אחר התהליך אותו עברה אפרת (שם בדוי), מההתלבטות האם בכלל להשתתף בהגרלה, הזכייה, הכנה לבחירת הדירה ולקיחת המשכנתה המתאימה ביותר עבורה.

אני בטוחה שלאחר קריאת הסיפור של אפרת תגיעו להגרלה הרבה יותר מוכנים.

נשארו לכם שאלות? רוצים לעבוד יחד כדי להבטיח שגם אתם תבחרו את הדירה והמשכנתה שתהיה נכונה עבור העתיד הכלכלי שלכם? השאירו פרטים כאן ונקבע פגישה ראשונית ללא עלות.

הכירו את אפרת

בדרך כלל הלקוחות שלי נרשמים לדירה בהנחה ורק לאחר הזכייה הם פונים אלי לייעוץ. לפעמים הם פונים אפילו לאחר שבחרו את הדירה שלהם. המקרה של אפרת שונה. כאן ליוויתי את כל התהליך, מההתלבטויות הראשוניות ועד לקבלת המשכתה לדירה שנבחרה, כולל הליך קבלת ההחלטה איזו דירה לקנות לאחר הזכייה. כדי להבין את התהליך שאפרת עברה כדאי שנכיר אותה מעט.

אפרת בת 38 רווקה, ללא ילדים, מתגוררת בבית הוריה מתוך בחירה. היא עובדת בעירייה וחיה חיים כלכליים טובים אך לא פזרניים. לאורך השנים היא הצליחה לחסוך חלק מהכנסותיה כך שהיא יכלה לגשת להגרלה ברוגע, כשיש לה גם סכום ראשוני גדול מ-100,000 שקלים שהם המינימום לרכישת דירה בפרויקט.

לקנות דירה

אפרת לא מיהרה לקנות עד היום דירה, היא לא חשבה שהיא יכולה  והיא התלבטה מספר שנים האם תוכניות רכישת הדירה בתוכניות של משרד השיכון הן הדרך הנכונה עבורה. לפני שהיא החליטה להוציא תעודת זכאות היא שיתפה אותי בדילמות השונות, העלתה את היתרונות והחסרונות של ההגרלות כפי שהיא רואה אותם ויחד בחנו את כולם עד שהיא הרגישה שלמה עם ההחלטה להירשם להגרלה.

 

היתרונות, החסרונות וההזדמנויות של תוכנית דירה בהנחה

המדינה משקיעה רבות בפרויקטים של דירה בהנחה  וכל זאת כדי לאפשר ליותר ישראלים לקנות את דירתם הראשונה. מדובר בהזדמנות שהזכאים לה יכולים להיות זוגות (נשואים וידועים בציבור), משפחות עם ילדים ואפילו בודדים (לא נשואים, עם או בלי ילדים). בדיקת זכאות להשתתפות בהגרלה מתבצעת אונליין, התשובה ניתנת לאימייל תוך 10 ימי עסקים ועלותה 240 שקלים.

 

היתרונות של דירה בהנחה

לא במקרה הציעה המדינה את התוכנית כשזו רצה עוד בגרסה הקודמת כבר שנים רבות. אלפים נרשמים לכל הגרלה כשכולם רוצים ליהנות מהיתרונות שלה.

גובה ההנחה

ההנחה של הדירה עומד על לפחות 200,000 שקלים. בנוסף לכך, מחיר הדירה נקבע בזמן הזכייה וזאת לפני שנחתם חוזה הרכישה. במידה וישנן עליות מחירים בשוק (מה שקורה בדרך כלל) ההנחה יכולה להיות משמעותית הרבה יותר. בעבר היו אזורים בהם ההנחה האמיתית התבטאה ביותר ממיליון שקלים.

 

הון עצמי נמוך

אחד התנאים לרכישת דירה בתוכנית הוא שההון העצמי לא יהיה נמוך מ-100,000 שקלים. ״מגבלה״ זו פותחת בפני רבים הזדמנות יוצאת דופן כשבדירות שהמחיר שלהן עד 1,800,000 שקלים ההון העצמי הנדרש יכול להיות נמוך מ-25%.

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

החסרונות של דירה בהנחה

דירה בהנחה  מביאה הזדמנויות רבות ולא במקרה ישראלים רבים פונים לקבלת זכאות ומשתתפים בהגרלה. לצד היתרונות כדאי להכיר גם את החסרונות כשאלו יכולים להוות שיקול משמעותי ואף לקבלת ההחלטה שלא להשתתף בהגרלה.

הסתמכות על הגרלה

דירה בהנחה  דורשת המתנה שהמזל יעבוד לטובתנו. אנחנו לא יודעים האם נזכה בהגרלה הקרובה, לא יודעים מתי תהיה ההגרלה הבאה, איפה יהיו דירות ומה יהיו המחירים. הלא ידוע עשוי לשים אותנו במצב המתנה ובינתיים אנחנו בלי נכס משלנו. זה לא מצב שמתאים לכל אחד.

הדירה נמכרת כפי שהיא (AS IS)

ברכישת דירה מקבלן ניתן לבצע שינויים, התאמות ויש עם מי לדבר בנוגע לכל בקשה ורצון. במקרה של דירה בהנחה  לא ניתן לבצע שינויים בדירה ולא לבקש תוספות עד לקבלת המפתח. לאחר סיום הבנייה ניתן לבצע שינויים אך אלו כמובן יהיו יקרים יותר מכפי שהם היו יכולים להיות אם ניתן היה לבצע אותם בזמן הבנייה וידחו את תאריך הכניסה לדירה.

 

להירשם או לא להירשם לדירה בהנחה

אפרת התלבטה במשך תקופה ארוכה בנוגע להרשמה להגרלה. מצד אחד נשמע שמדובר בהזדמנות. מצד שני עלו אצלה פחדים שונים. היא לא ידעה האם היא תוכל לעמוד בעלויות, גם בתשלום הראשוני וגם בעלויות המשכנתה. היא חששה שאולי האזור שהיא תבחר לא יתאים לה. היא גם לא ידעה האם הזכייה לא תגרום לה להתפשר על דירה שהיא לא באמת מה שהיא רוצה.

בחירת דירה

 

כשהיא השוותה בין דירה בהגרלה לבין דירה מיד שנייה היא העלתה נקודות רבות וכל אחת מהן חשובה. כל נקודה הובילה להתלבטות ולשאלה על מה היא מוכנה להתפשר ועל מה ממש לא. חשוב לזכור כי הזכייה אמורה לפתוח הזדמנויות וגם אם אנחנו מתפשרים, אנחנו צריכים להרגיש בנוח עם זה. הנה כמה נקודות שעלו אצל אפרת ושאני בטוחה שעולות אצל רבים שחושבים להשתתף בהגרלה:

 

דירה בהנחה

דירה מיד שנייה/ קבלן

בחירת האזור

מספר האזורים מוגבל ונקבע עבור כל הגרלה

בלתי מוגבל. בהתאם לתקציב ניתן לקנות דירה בכל מקום בארץ

בחירת דירה

מספר הדירות שמהן ניתן לבחור  מוגבל ואפשרויות הבחירה יורדות ככל שיש יותר מגרילים שקיבלו הזדמנות לבחור את הדירה לפניכם

אפשר לבחור איזו דירה שרוצים

תאריך קבלת מפתח

ברוב המקרים לא ידוע בשלב הזכייה. לכן, המעבר לדירה יכול לקחת שנים

נקבע במסגרת החוזה, ידוע מראש והמעבר יכול להיות מהיר

הוצאות נלוות

הוצאת תעודת זכאות, תשלום לעו״ד ושמאי ותשלום שכ״ד למגורים הנוכחיים שיכולים להימשך זמן רב

הוצאות עו״ד ושמאי. שכ״ד יכול להיות נמוך באופן יחסי כיוון שהמעבר יהיה בדרך כלל מידי

הון ראשוני מינימלי

נמוך יחסית ולא פחות מ-100,000 שקלים

ספק אם ישנן דירות בישראל שניתן לרכוש עם הון עצמי של 100,000 שקלים. נדרש הון עצמי של לפחות 25% ממחיר הדירה

 

בחינה מעמיקה של היתרונות והחסרונות יחד עם הבנת התהליך וקבלת העובדה שיכול להיות שייקח זמן עד שאפרת תזכה בהגרלה ושבמידה והיא תזכה ייקח זמן עד לקבלת המפתח, הובילה בסופו של דבר להחלטה להוציא תעודת זכאות ולהשתתף בהגרלה.

בחירת אזור ההגרלה

ההחלטה על אזור ההגרלה מערבת בתוכה שיקולים אישיים ושיקולים כלכליים. כל משפחה מעדיפה לגור באזור מסוים ורכישת דירה בהנחה  יכולה להיות הזדמנות מצוינת לגור בדיוק באותו המקום. השיקולים כאן יכולים להיות העדפה אישית ליישוב מסוים, בני מקום, מקום עבודה וכל תחושה אישית בנוגע למקום המגורים המועדף.

שיקול נוסף שחייב להילקח בחשבון הוא השיקול הכלכלי. אנחנו יכולים לבחון את המחירים הצפויים ולבצע הערכה לעלויות הדירות במקומות השונים ובגדלים שונים. במאמר המפורט שמופיע באתר, השלב הבא אחרי קבלת תעודת זכאות, מראה את ההבדלים בין הדירות השונות ומופיעה בו סימולציית מחירים. במקרה של אפרת, בדקנו את הישובים בהם אפרת התעניינה ומספר גדלי דירות מה שאפשר לנו לבחור את היישובים המועדפים ולהירשם להגרלה.

בחירת אזור דירה ההגרלה

בחירת אזור ההגרלה חשובה למען העתיד הכלכלי והעתיד הכללי שאתם רוצים לחיות בו. בחינת הנתונים הכלכלים שלכם והנתונים הספציפיים של כל הגרלה תאפשר לכם להבין באילו ערים ויישובים תוכלו לקנות דירה (במידה ותזכו כמובן) ואיזו דירה תוכלו לקנות בכל מקום. בתקציב זהה ייתכן שתוכלו לקנות דירת 5 חדרים באזור בו מחיר כל מ״ר נמוך יחסית ודירת 3 חדרים באזור שכל מ״ר בו יקר יותר.

אם אתם נמצאים בשלב זה של ההחלטה, כדאי מאד לבחון את ההון העצמי שעומד לרשותכם, העלויות הצפויות לדירות השונות ביישובים השונים ובהתאם לקבל החלטה כלכלית שתתאים לאזורים בהם הייתם רוצים לגור. נקודה חשובה נוספת בשלב זה – סדרו את היישובים לפי סדר העדיפויות שלכם והתייחסו בתוך כך גם לסדר ההגרלות. אתם רוצים לבחור קודם כל באזורים המועדפים עליכם ביותר ורק לאחר מכן להוסיף את שאר היישובים שיכול להיות שאופציונליים מבחינתכם.

 

הפעולות שבוצעו לאחר הרשמה לדירה בהנחה

לאחר שהתקבלה ההחלטה על האזורים הנבחרים ולאחר ההרשמה עצמה (עוד לפני ההודעה על הזכייה), זה הזמן להתכונן למה שעשוי לקרות. לא מדובר על פעולות רבות, בירוקרטיות ומסובכות, אך אלו פעולות חשובות שמכינות את הנרשמים מבעוד מועד לרגע הזכייה. חשוב מאד להבין כי מרגע הזכייה אתם לא יודעים כמה זמן ייקח עד לשלב הבא. יכולה לעבור תקופה או זמן קצר מאד ולכן הכנה היא הדרך להבטיח התנהלות כלכלית נכונה והנה מה שעשינו:

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

בחינה מעמיקה של ההון העצמי

לפני כל רכישת דירה יש לבחון את ההון העצמי בצורה מעמיקה וכך גם במקרה של דירה בהנחה. ההון העצמי מורכב מהכספים ששמנו בצד, חסכונות שיתכן שאנחנו יכולים לפתוח ובמקרים מסוימים גם כספים מההורים או גורמים אחרים מתכננים לתת.

בחינת ההון העצמי היא לא רק חישוב סך כל הכספים הקיימים אלא גם בדיקה מה אנחנו עומדים לעשות איתם. יכול להיות שנרצה להשקיע את כל ההון העצמי ברכישה ויכול להיות שנרצה להשאיר חלק מהכספים אצלנו לצרכים אחרים. בבחינת ההון אנחנו חייבים גם להביא בחשבון את ההוצאות הנלוות לעסקה כמו תשלום עורך דין ואנשי מקצוע נוספים.

לאחר שברור לנו כמה כסף עומד לרשותנו (ובמקרה של דירה בהנחה  ההון העצמי חייב לעמוד על לא פחות מ-100,000 שקלים), אנחנו יכולים להוציא אישור עקרוני על הסכום שאנחנו רוצים לקחת כמשכנתה. ברגע שנרשמנו להגרלה יש לנו כוונה לקנות דירה ולכן זה בדיוק הזמן להוציא אישור עקרוני.

מחשבה על מקום המגורים המועדף

יכול להיות שהתכנון הוא לגור בדירה בה נזכה (בתקווה) ויכול להיות שהתכנון הוא להשתמש בה לצורך השכרה. במידה והאפשרות השנייה היא המועדפת יש לבחון מהו גובה שכר הדירה הצפוי באזורים השונים וזאת כדי שנוכל לקבל החלטה נבונה בכל הנוגע אל תשלומי המשכנתה החודשיים.

בחינת המחירים בפרויקטים השונים

רכישת דירה, בין אם היא מקבלן, יד שנייה ובין אם תודות לזכייה בדירה בהנחה , היא צעד גדול ולכן חייבים להתכונן אליו. מראש נוכל לדעת כמה יעלה מ״ר (מופיע בפרטי ההגרלה) בכל אחד מהיישובים ומה עשוי להיות גודל הדירה (טווח) ובהתאם לקבוע מה מעניין אותנו ומה לא.

בכל פרויקט ישנן דירות של 3,4,5 חדרים ובחלק יש יותר דירות ויותר בניינים ובחלק פחות. במידה ונזכה, יהיה עלינו לבחור את הדירה המועדפת עלינו, בהתאם לסדר הבחירה שייקבע (בהגרלה) ויהיה לנו זמן קצר מאד לבחור את הדירה. הכנה מראש היא המפתח לבחירה קלה בבוא היום.

 

זכינו בהגרלה של דירה בהנחה – מה נעשה עכשיו?

איזה כיף, זכינו. אפשר (ורצוי) להתרגש, לשמוח מההודעה שהגיעה ולהתחיל לתכנן את השלב הבא. הזכייה יכולה להיות בדיוק מה שרצינו, רק שמקרה של אפרת הזכייה הייתה באזור שהיא לא ממש התלהבה ממנו. עכשיו עלו התלבטויות האם להמשיך ולממש את הזכאות או האם לוותר על הזכייה. כפי שכתבתי, השיקולים משולבים בין החלטות אישיות רגשיות שיש להן כמובן לגיטימיות לבין החלטות כלכליות.

אישור עקרוני דירה בהגרלה

חלק לא ימשיכו עם זכייה שהיא לא באזור המבוקש במיוחד אלו שחלמו לעבור לדירה משלהם וחלק, כמו אפרת, יחליטו להתקדם בכל זאת. במקרה שלנו, ההחלטה להמשיך הייתה ההון העצמי הנמוך שנדרש והאפשרות לרכוש דירת שלושה חדרים בפחות מ-700,00 שקלים. ההטבה במקרה הזה עמדה על 300,000 שקלים אך עם עליית המחירים שעשויה להיות הצפי להטבה גדול אף יותר.

עם ההודעה על הזכייה הייתה התרגשות רבה אבל, מאותו הרגע ועד להודעה מהקבלן על התקדמות הפרויקט, עברה כמעט שנה. שנה שבה לא הייתה כל התקדמות, בתחושה שיש הרבה זמן עם כל חודש שעבר, אבל חשוב לדעת כי ההודעה על בחירת הדירה יכולה להגיע בכל רגע ומשם ההתקדמות תהיה מהירה מאד.

 

בחינת הדירות הצפויות להיות זמינות

בחירת הדירה מתבצעת רק לאחר שהקבלן מקבל את האישורים על הפרויקט. ברגע שהקבלן קיבל את האישור, הזוכים מקבלים הודעה שהקבלן ייצור איתם קשר ויזמין אותם למפגש זוכים. ברגע הזה אפרת, כמו רבים מהזוכים, הרגישה שיש התקדמות אבל גם שיש זמן עד לרגע בחירת הדירה. בפועל, לוח הזמנים יכול להיות מהיר הרבה יותר ממה שנדמה.

במקרה של אפרת, מרגע ההודעה על כך שהקבלן ייצור קשר ועד להודעה כי נקבע תאריך לבחירת הדירה עברו שבועיים בלבד.

רק בשלב הזה הזוכים יכולים לראות את פרטי הפרויקט. איך ייראו הדירות, מה הגודל שלהן, לאיזה כיוון הן פונות, האם יש או אין מרפסת ומה יהיו המחירים בפועל. בשלב זה אפשר גם לראות האם יש רק בניין אחד בהגרלה או יותר ואיזה חלק מהדירות עומדות לרשות הזוכים לצורך הבחירה. במקרה של אפרת היו בפרויקט סך הכול 10 בניינים ובכל אחד היו מספר דירות (4-2 דירות) במסגרת דירה בהנחה.

היו לנו שבועיים בלבד (וזה במקרים רבים הזמן המייצג) כדי להבין אילו דירות משתתפות בהגרלה, אילו דירות באות בחשבון ומה יהיה המחיר של כל אחת. בשלב הזה התחלנו לנתח את הדירות, להבין מה הכי מתאים לתקציב שעומד לרשות אפרת, להבין מה הגודל של כל דירה, איפה יש מרפסת, איזו קרובה יותר לכביש הראשי ומה הכיוון של כל אחת.

פעולות לפני בחירת דחרה

אנחנו רצינו לדעת כמה שיותר על הדירות שבפרויקט כדי להגיע ליום הבחירה מוכנות. זה הזמן לא רק להבין מהן האפשרויות אלא גם לבצע רשימה של סדר העדיפויות של כל אחת מהדירות. ההמלצה שלי להכין רשימה של הדירות הרלוונטיות לפי סדר עדיפויות למספר דירות בהתאם למקום שיצא לכם בהגרלה. כאשר הזוכים מגיעים לבחירת הדירה עומדות לרשותן 45 דקות בלבד לקבל החלטה כלכלית מהותית. כשבכל רגע נמכרות דירות ומספר הדירות שניתן לבחור מהן הולך ויורד. הגעה לרגע הבחירה בלי הבנה מה עדיף לנו מבחינה כלכלית ואישית עלולה להוביל להחלטה שגויה.

 

עוד פעולות שביצענו לפני יום בחירת הדירה

בשלב זה ברור כי ישנה סבירות גבוהה שנרכוש את הדירה (אלא אם יקרה משהו קיצוני כמו שכל הדירות הרלוונטיות יבחרו). זה הזמן לחדש את כל האישורים הנדרשים וזאת תוך התייחסות לגובה התשלום החודשי הרצוי לנו ובהתאם למצב השוק. לשלב בחירת הדירה נרצה להגיע עם אישור עקרוני למשכנתה המתאים לכל האפשרויות שבחרנו בהן.
אלו הפעולות שביצענו והפעולות שאני ממליצה לכל זוכה לעשות במטרה להגיע לעתיד כלכלי טוב והחלטה אישית שלמה:

בחינת המצב הפיננסי

זה הזמן לדייק את המצב הפיננסי. בשנה שעברה מאז ההרשמה להגרלה ועד לרגע בו הזכייה הופכת לממשית עברו דברים ויכול להיות שהמצב הפיננסי השתנה. זה הזמן לבחון אותו ולבדוק מהן היכולות הכלכליות כדי לוודא בחירת דירה שנקבל עליה מימון.

בחינת הפרויקט ככל האפשר

עכשיו, כשהפרויקט סוף כל סוף מפורסם, אפשר להתחיל לבחון אותו. כמה דירות יש בו, באילו בניינים, היכן נמצאת כל דירה וכמה היא תעלה. זה הזמן לקבל החלטות בנוגע לרכישה, ליצור רשימה של דירות לפי סדר העדפות ולהגיע לרגע החשוב מוכנים ככל האפשר.

תחילת בניית תמהיל משכנתה

וודאות היא הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לשאוף אליו. למעשה, זה מה שרובנו רוצים ולכן זה הזמן להתחיל ליצור את התמהיל. כדאי לדעת כי מרגע בחירת הדירה ועד התשלום הראשוני יעבור מעט מאד זמן וכל תכנון כלכלי שנעשה מראש יוביל למשכנתה טובה יותר. זה הזמן להתחיל לדבר על התמהיל.

רוצה להצטרף למשפחות שחסכו מעל 89,000 ש״ח במשכנתה?

הגעה לבחירת דירה בהנחה כשאנחנו מוכנים

חשוב מאד להבין כיצד מתבצעת בחירת הדירה. התהליך נקבע בהגרלה לפי סדר הזכייה כך שבעצם יש מספר דירות פנויות, בגדלים שונים, בכיוונים וקומות שונות ולעתים בבניינים שונים. מתוך הדירות הפנויות תינתן אפשרות הבחירה וזאת לפי המיקום שנקבע בהגרלה. ברגע שדירה נבחרה האפשרויות מצטמצמות ולכן חשוב מאד להבין מה סדר העדיפויות שלנו.

בהזמנה שנשלחת על ידי הקבלן תקבלו זמן ספציפי של 45 דקות בלבד לבחירת הדירה שלכם. כן, זה הזמן שיעמוד לרשותכם כדי להחליט את אחת ההחלטות הכלכליות החשובות של חייכם וזו בדיוק הסיבה לכך שכל כך חשוב להתכונן לרגע הזה.

אל בחירת הדירה יש להגיע לפני הזמן כיוון שישנן מעט פעולות בירוקרטיות לבצע כולל העברת אישור הזכייה. חשוב מאד לוודא כי תעודת הזכאות בתוקף, להגיע לפני הזמן ולדעת כי מי שמאחר יאבד את הזכות לבחור דירה.

איך נראה רגע בחירת הדירה?

ברגע שתגיעו לבחור את הדירה שלכם תוכלו לראות לוח עם כל הבניינים בפרויקט והדירות הפנויים כשכל דירה שכבר נבחרה תסומן במדבקת ״נמכר״. הלוח יאפשר לכם להבין מהן האפשרויות העומדות לרשותכם ובהנחה שאתם כמו אפרת ויש לכם רשימה של דירות מועדפות, תוכלו כבר בחוץ לדעת מהי הדירה המועדפת עליכם וכל שיישאר לכם לעשות הוא לחכות לתורכם ולבחור בדירה.

אל בחירת הדירה הגעתי יחד עם אפרת שהתרגשה מאוד מהארוע. בחוץ ראינו זוגות שהגיעו לרגע המיוחל בלי שהם יודעים בכלל איזה בניין ״שווה״ יותר, איזו דירה הם רוצים ובלי בכלל להבין את המשמעות הכלכלית של כל בחירה. כיוון שבכל בניין יכולים להיות מספר דירות פנויות, כל אחת תהיה שונה מהאחרת ויכול לקחת זמן רב להבין מה מתאים לנו. רק שבחוסר הכנה 45 דקות הן פשוט לא מספיק זמן לעשות את כל החישובים.

הגעה עם רשימה של כל הדירות הרלוונטיות, מסודרות לפי סדר עדיפויות, הופכת את ההחלטה לפשוטה וצמצמת מאוד את הלחץ והחששות. זה מאפשר לנו לדעת האם נשארו לנו דירות שמתאימות לנו ולהבטיח שלא נבחר בדירה שלא תתאים לנו מבחינה כלכלית.

במקרה של אפרת, ההחלטה הייתה לקחת משכנתה שלא תעלה על סכום של 700,000 שקלים, מה שהוריד מראש חלק מהדירות. אפרת יכלה לקבל החלטה מושכלת, בלי לחשוש יותר מדי ממעמד בחירת הדירה, כי היא הגיעה מוכנה. ברור היה לה שבחירה לא נכונה יכולה להוביל לאחד משלושה הדברים:

  1. התחייבות גדולה מדי עם תשלום חודשי שיהיה לה קשה לעמוד בו ושיכול לסכן אותה מבחינה כלכלית.
  2. צורך במשכנתה שהבנק לא יאשר, מה שיוביל לביטול הזכייה אחרי חתימת החוזה והפסד דמי רצינות של כמה אלפי שקלים.
  3. פספוס של דירה טובה שיכול להיות שמתאימה בדיוק להגדרות של מה שהיא רצתה.

המרוץ לתשלום לאחר בחירת דירה בהנחה

לאחר בחירת הדירה מתחיל המרוץ לתשלום. ביום הזכייה או תוך מספר ימים ספורים יש לחתום על החוזה מול הקבלן. במעמד הזכייה יש לשלם לעורך הדין מטעם הקבלן סכום של 0.5% ממחיר הדירה או 5,000 שקלים, הנמוך מבין השניים. תוך ימים ספורים יש להעביר את התשלום הראשון – 7% ממחיר הדירה. לאחר מכן מתחילים התשלומים לקבלן באופן הבא:

  • אם לקבלן יש היתר בניה יש להעביר השלמה ל-20% ממחיר הדירה תוך 45 יום מיום חתימת החוזה.
  • אם לקבלן אין היתר בניה נתבקש להעביר השלמה ל-20% תוך 30 יום מרגע קבלת היתר הבניה.
  • לאחר מכן נתבקש להעביר את היתרה בתשלומים פחות או יותר שווים בהתאם לתאריך המסירה.
  • תשלום של 10% יועבר עם מסירת הדירה.

הבעיה המרכזית שיכולה לעלות היא אם רוצים לקחת משכנתה מקסימלית. במקרה זה נצטרך לקחת את המשכנתה כבר בתשלום השני ומכאן ברור שיהיה לנו זמן קצר מאד לטפל במשכנתה.

תמהיל משכנתה

הלחץ של לוח הזמנים מוביל זוכים רבים לקחת משכנתה שאינה הטובה ביותר עבורם. כל מה שעומד לנגד עיניהם הוא עמידה בלוחות הזמנים ובלחץ של הבירוקרטיה. הדבר מוביל לבחירת תמהיל שלא משרת אותם ודילוג על שלב המשא ומתן.

רק כשמגיעים מוכנים לשלב זה עם אישור עקרוני נכון ועם תמהיל אופטימלי אפשר לקבל את המשכנתה הטובה ביותר.

במקרה של אפרת, כבר היה לה אישור עקרוני המתאים ליכולות ולרצונות שלה וכבר הכנו תמהיל כך שכל מה שהיינו צריכים לעשות הוא לקבל אישור סופי ולצאת למשא ומתן מול כל הגורמים המתאימים. סיימנו את המשא ומתן הרבה לפני תאריך התשלום כשהבאנו בחשבון את העובדה שהיא תקבל את הדירה רק בעוד שנתיים (או יותר).

 

לסיכום: הכינו את עצמכם לקראת דירה בהנחה

את הקייס סטאדי הארוך כתבתי מתוך מטרה לעזור לכמה שיותר אנשים וזוכים. דירה בהנחה  מציעה הזדמנות יוצאת דופן אך היא עשויה, בביצוע לא נכון, להפוך לעול כלכלי. היכרות עם השלבים השונים, הבנת הדרישות לאורך הדרך והכנה מקדימה, היא הדרך בה תוכלו למקסם את הזכייה שלכם ולהבטיח לעצמכם את העתיד הכלכלי שאתם רוצים בו.

רוצים לעשות את התהליך יחד כמו אפרת? התקשרו או השאירו פרטים בטופס ונקבע פגישה ראשונית ללא כל התחייבות מצדכם.

מה עכשיו?

רכישת נכס היא אחת המשמעותיות עבור כל משפחה ועם הוצאה כל כך גדולה אין ספק שצריך מקצועיות. השאירו פרטים כאן באתר או צרו קשר טלפוני כדי שנוכל להכיר ושאוכל לדאוג שתקבלו את תנאי המשכנתה הטובים ביותר.

 

רוצים להתייעץ?
צרו קשר לפגישה ראשונית ללא עלות וללא כל התחייבות וקבלו יותר מהכסף שלכם: 052-5900403

שלכם, איריס שוסטר.


יצירת קשר איריס שוסטר

שאלות ותשובות על דירה בהנחה

כן. ניתן ליצור קשר ולשמוע על תהליך הייעוץ כאשר הוא כמובן שונה בהשוואה למשכנתה עבור דירה מקבלן או יד שנייה. אני ממליצה לקרוא את הקייס סטאדי, ליצור קשר ולגלות כיצד תוכלו להוציא הרבה יותר מהמשכנתה ולהשאיר יותר כסף בכיס.

האמת היא שיש המון דברים שחשוב להביא בחשבון בתהליך רכישת דירה בהנחה וכי כל שלב יכול להיות קריטי מבחינה כלכלית. מסיבה זו הכנתי קייס סטאדי ארוך ומפורט ובו כל השלבים ומקרה אמיתי של מה שנעשה בפועל ואיך הפכנו את ההגרלה למשתלמת.

משכנתה היא משכנתה אך במקרה של דירה בהגרלה ייתכן שההון העצמי שתצטרכו להביא יהיה נמוך יותר מכל דירה אחרת שתרכשו. זהו רק הבדל אחד כמובן ומומלץ להיכנס לקייס סטאדי כדי להבין טוב יותר מהי משכנתה לדירה בהנחה ובכלל, כיצד תוכלו להתכונן לתהליך שאתם עומדים לפניו.

מוקדם ככל האפשר. אין זמן שהוא מוקדם מדי לחשוב על המשכנתה. הסכום שתרצו לשלם מדי חודש ישפיע על בחירת אזורי ההגרלה ואם תזכו על בחירת הדירה עצמה. הכנה מוקדמת, הבנת העלויות ובחינת ההון העצמי הנוכחי שלכם, יאפשרו לכם לממש את הזכייה בצורה הטובה ביותר.

התשובה לכך תלויה במטרות שלך אך ישראלים רבים מוצאים בדירה בהגרלה הזדמנות יוצאת דופן להשיג דירה משלהם. לפעמים ההרשמה משתלמת גם אם לא רוצים לגור בדירה עצמה, אך כדאי מאד לבחון כל מקרה לעומק ורצוי להתייעץ מראש כדי לקבל את ההחלטות הנכונות.

Scroll to Top
דילוג לתוכן